magnificent (freezing) mongolia - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van bart en katrijn - WaarBenJij.nu magnificent (freezing) mongolia - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van bart en katrijn - WaarBenJij.nu

magnificent (freezing) mongolia

Door: bartenkatrijn

Blijf op de hoogte en volg bart en katrijn

10 November 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

(primero, para mis amigos extranjeros, he escrito una version corta de cada reportaje hasta ahora (todo abajo), asi que tambien puedes seguir nuestras aventuras ;-))

bbbbbbrrrrrrrr!!!! dat is de beste start om te beginnen met het verslag van mongolie. maar mooi mooi mooi en nog eens mooi, ongetwijfeld een van de mooiste plaatsen te wereld (zie foto's om dit te staven).
aangekomen in Ulaanbaatar, de hoofdstad, mochten we al meteen onze mutske aandoen, want het was friskes. UB zelf stelt niet veel voor, behalve een black market, bokspartijtjes in the wrestling palace en zakkenrollers overal, maar we hebben gauw een tour geboekt zodat we snel de woestijn en steppe in konden trekken.
met chauffeur Dorj (bekend van de Lonely Planet) en gids Erka, samen in een oude Russische minivan, 2 weken door the Gobi en Central Mongolia getrokken, doorheen de meest wijdse, stille, ongerepte, onbeschrijfelijke stukjes natuur... de hobbelige 'wegen' (of eerder sporen), de vriestemperaturen, het gebrek aan enige wasmogelijkheid (leve de vochtige doekjes van Pampers ;-)) en de middeleeuwse toiletten namen we er maar al te graag bij. we overnachtten iedere avond in een andere 'ger' (Mongoolse nomandentent) verwarmd met een houtstoofke en verlicht met een kaarsje, en een glaasje vodka om ons op te warmen, fantastisch!
wat lag er allemaal op ons Mongoolse pad?
- het grote niets, vlakten in de mooiste herfstkleuren tot aan de horizon, met enkel hier en daar wat kamelen, yaks, paardjes, schapen, geiten, gazelles en in de lucht gieren, arenden, ... die in de immense stilte met hun vleugels een voor ons onbekend geluid maakten
- overweldigende gebergten, the Three Beauties van Mongolie, met besneeuwde toppen
- roestbruine rotsen, the Flaming Cliffs, waar dinousaurusresten gevonden zijn
- 100 kilometer lange zandduinen, ingepakt tussen 2 bergketens, de Khongoryn Els, daar valt je mond efkes van open
- een witte sneeuwvlakte en bergkloof met ijsriviertje ertussen
- een ijssculpturenwaterval Orkhon, half bevroren half stromend
- White Lake, dat praktische helemaal bevroren was, en samen met de wind de meest angstaanjagende geluiden maakte
- de khaki's of wilde paardjes van Mongolie
- een letterlijk 'sterrentapijt', jaja met vallende sterren erbij
- ovoo's (hoopjes stenen voor offering aan lucht en aarde) en stupa's (soort graven voor gecremeerde doden)
- buddhistische kloosters, sommige serieus verwoest door de communisten indertijd (met een giga penissteen die moest voorkomen dat de monnikken de vrouwtjes in de buurt gingen lastig vallen haha)

in het kort, MAGNIFIQUE!!!

enne, we zijn ondertussen dus officieel een maand (en een paar dagen) onderweg ( en ja, ook officieel evenlang gestopt met roken, een bank vooruit zou k zeggen)

morgen 30 uren treinrit naar Beijing... daarover binnen een weekje meer nieuws.

toedeloe!
x

PARA LOS EXTRANJEROS:
n minivan muy tipico de Russia y un choffer que se llama Dorj ;-)
hemos encontrado un silencio increible, el desierto Gobi y la steppe de central mongolia, con horizontes muy lejanos, montanas de los coloros superbes, camels, wild horses, gazelles, dunas en el medio de las montanas, superficios blanca de nieve, waterfalls medio hielo medio agua, una manta de estrellas y monasterios buddhistas destruidos por las communistas. the bumpy roads, el no lavarse para dos semanas, el frio en las tiendas nomadas cada noche, no nos ha molestado de nada con todo esta maravilla!!
hasta la proxima!!
x

• 10 November 2010 - 07:19

Gerdy :

halllllloooooooooooooo

treintje supper iedee om te stoppen met roken hihi , efkes de wereld zien da ziet er supper tof uit , zeg maar aan uw Bartje dat ie goed zorgd voor mijn nichtje eeee jullie zien der allesinds goed uit geniet er van zou ik zeggen en doe ze daar de groeten
    succes op jullie pad
    groetjes van
    Gerdy & Kathleen
    Arne ,Hanne & Warre die morgen 2 j is
    genieten eeeeeeee toi toi

• 10 November 2010 - 08:09

Sarita:

Katrinnibus, portami un cammello dalla Mongolia!!!!Siete bellissimi, un abbraccio forte, vi pensiamo!!

• 10 November 2010 - 09:51

Matteo:

vamos Katrijn este espanolenglish me gusta mucho. Dale dale dale

• 10 November 2010 - 11:40

Marcel En Lieve:

Dag Bart en Katrein
    Bedankt voor het mooie verslag en de prachtige foto's.We zijn daar maar vier dagen geweest maar ge begrijpt nu ook dat je zo'n ervaring meedraagt voor de rest van uw leven.Mooi om terug te zien.Geniet ervan.Once in a lifetime experiences.
    Tot later in Bejing

• 10 November 2010 - 12:34

Tina, Rik & Fay:

Ooooh wat een geweldige foto's, jullie genieten er echt van! Katrijntje, denk maar dat ik fictief een beetje meereis in je rugzak...en ik wens jullie een geweldig vriendelijke provodnista toe op die treinrit die je coupeetje niet stofzuigt voor 7u 'smorgens ;-)! Enjoy Beijing!

• 11 November 2010 - 16:17

Ma En Pa:

Een maand op stap en al zoveel gezien. De fotos zijn fascinerend dus zal het in werkelijkheid nog indrukwekkender zijn. Alleen de kou en de stilte kunnen jullie niet overbrengen. Hop naar het volgende land dat weer anders zal zijn.

• 11 November 2010 - 19:51

Nele & Tine:

Ciao bella en bello!!!
    we volgen de reis via deze leuke site (Tine kent dit van ergens:) en jullie foto's zijn echt jammie!! we vinden die ger er zo leuk uitzien. vooral genieten en we laten gauw nog van ons horen. Nele dankt je voor de bday wish!!! Miss you, xxxx

• 12 November 2010 - 18:08

Arno:

Hoi!
    Ik vind het superleuk om even aan de realiteit te ontsnappen en weg te dromen in jullie superverslagen!
    Hier gaat de dictie zijn gewone gangetje... tippetiptip en toppetoptop waren weeral van de partij, daar moet je je niet ongerust over maken...
    En verder bedankt voor de mooie verslagen, ik geniet er van!
    Veel groeten

Tt:

waw- ziet er super uit!

• 06 Maart 2011 - 12:34

Sanne:

Hallo, ik kom julie verslag tegen op internet en ik zou heel graag meer willen weten over jullie tour in Mongolie, ik arriveer in mongolie rond 15 november (Waren jullie er heel veel eerder?) Mijn mailadres is: sannedorrepaal@hotmail.com Ik hoop dat je me een mailtje stuurt zodat ik je adres heb! Alvast dank! groetjes Sanne.